Suntem frustrați când nu putem obține anumite lucruri, dar nu apreciem și nu suntem (suficient de) recunoscători atunci când le obținem. Suntem demoralizați când lucrurile ies altfel decât ne-am propus, dar nu savurăm și nu sărbătorim cu adevărat momentul atunci când reușim ceea ce ne-am propus.

Oare cât de îndreptățiți suntem să mai primim ceva de la viață, atunci când tot ceea ce ne oferă ea, este, de fiecare dată, insuficient pentru noi? Oare cât și ce ,,ar trebui” să ne mai ofere viața, ca noi sesizăm ceea ce primim, să apreciem și să fim recunoscători?

Oare când ne vom opri pentru un moment de RECUNOȘTINȚĂ, de fiecare dată când viața ne oferă șansa de a respira, posibilitatea de-a munci și de-a ne câștiga cele necesare traiului de zi cu zi, abilitatea de-a lega prietenii, modalități variate de-a ne petrece timpul liber și darul de-a ne îndrăgosti, de-a iubi, precum și acela de-a fi iubiți de către cei din jur?

Oare ce cantitate, la ce intensitate și la ce nivel trebuie să ne ofere viața din darurile ei, astfel încât noi să le apreciem și să fim recunoscători, înainte de a ne dori mai mult, sau altceva?

Să ne oprim!

Să inspirăm!

Să observăm!

Să reflectăm!

Să conștientizăm!

Să apreciem!

Să fim recunoscători!

Un bun exercițiu pentru conștientizarea lucrurilor frumoase de care ai parte în fiecare zi, poate fi cel pe care eu l-am creat pentru mine și pe care azi îl pun la dispoziția ta, in mod absolut gratuit, pentru ca și tu să beneficiezi de el. Este ca un fel de raport de activitate (cred că m-am obișnuit cu a face rapoarte în activitatea managerială pe care am avut-o vreme de 7 ani) pe care îl faci pentru tine, pentru săptămâna care a trecut, prin intermediul căruia și în baza reflecției personale, poți conștientiza ce este frumos în viața ta, cum altfel ai vrea să fie lucrurile și ce poți face în acest sens. Desigur, pentru început, îți recomand să îl completezi în fiecare zi, pentru a te antrena în a deveni receptiv la detalii, a le conștientiza și a practica recunoștința. Ulterior, poți opta pentru a-l completa de două ori pe săptămână, sau când consideri oportun. Personal, eu îl completez vineri, iar în funcție de cum și ce aș mai vrea să mai experimentez, pentru a fi cu adevărat mulțumită de săptămâna care urmează să se încheie, mă implic în acțiune și completez și pe parcursul zilelor de wekend. De fapt, este mai mult decât un raport de activitate, este ca un fel de jurnal de activitate, în care poți deveni conștient de multe aspecte din viața ta.

Exercițiul este construit pe mai multe laturi (notate în mod aletor) și preocupări ale vieții (dar tu poți adăuga altele sau poți scoate dintre cele exemplificate).

 

                                                                                        Un exercițiu simplu de Recunoștință

Instructaj:

1. Completează la fiecare latură a vieții, dintre cele enumerate mai jos, lucrurile pozitive experiențiate de tine în săptămâna care tocmai s-a încheiat, pentru care te simți recunoscător. Pot fi atitudini, gesturi și comportamente cu care tu ai mers spre cei  din jur, cu care ei au venit spre tine sau ambele!

2. Din ceea ce notezi la fiecare latură a vieții colorează lucrurile trăite de tine, pe care le consideri a fi cele mai importante!

Familie:

Prieteni:

Profesie:

Dragoste (relația cu un partener sau relația cu propria persoana, dacă ești singur):

Creativitate:

Bani:

Spriritualitate:

Divertisment:

Sănătate/Frumusețe:

Mediul în care locuiesc și îmi desfășor activitatea:

Introspecție, autocunoaștere și dezvoltare personală (ce mi-a plăcut la mine, ce am învățat despre mine, ce pot face diferit de acum înainte, etc.)

 

Ca să practici recunoștința, ai nevoie ca, înainte de toate, să monitorizezi ceea ce se întâmplă în viața ta, să reflectezi asupra acestor lucruri, să conștientizezi ceea ce este pozitiv, să evaluezi și să îți asumi responsabilitatea pentru ceea ce ține de tine astfel încât să trăiești în mai mare măsură conștient și frumos, implicându-te cu toată ființa ta.

Tu, la fel ca fiecare cititor al acestui articol, poți să-l personalizezi, să-l aplici pe tine și, dacă găsești alternative pentru a-l îmbunătăți, să îmi trimiți un feed-back pe adresa de e-mail, ori să scrii un comentariu în rubrica destinată acestui lucru, la finalul articolului. De asemenea, te invit să lași un comentariu sau să mi-l trimiți pe e-mail, despre ceea ce știi cu privire la importanța recunoștinței.

 

Angela Plăcintar,
Psiholog și psihoterapeut adlerian